Malmö 4H-krets

Alla inlägg under april 2009

Av Almviks 4H - 29 april 2009 16:31

Vill redan nu säga ett stort tack till alla som jobbar och sliter inför Valborgsfirandet!!!!


Ni är guld värda, Ni gör allt för att det skall bli kul att komma ner till gården, rabatter rensas, gårdsplanen hackas, korv inhandlas, skyltar sätts upp, sånger övas på med mera med mera.


Tack också till alla Er som skänkt lotterivinster & saker till fiskedammen.


Av Almviks 4H - 28 april 2009 13:48




Nu är riksläger hemsidan klar, gå in och kika på  http://rikslager.4h.se/2009/

Av Almviks 4H - 28 april 2009 11:59

Tack Malin,


Bättre gästbloggare än Dig kan man inte ha, det har varit så skönt med några dagars ledighet och det känns extra lyxigt att inte behöva uppdatera bloggen heller även om jag tycker att det är roligt att blogga.


Just nu hörs det som jag har tomtar på loftet men det är nog elektrikerna som är här och fixar till utebelysningen.


Annars finna här bara ett enda fokus just nu och det är VALBORG!


Ps. Det visade sig senare att tomten på loftet var sotaren.


Av Almviks 4H - 27 april 2009 20:37

Idag var vi många på gården igen. Karro, Jenny, Kristina, Freddie och jag, Malin.

Djuren kom ut i vanlig ordning och alla kultingarna sprang på vars ett håll istället för dit de skulle. Förlåt, några kultingar... Ungiefär hälften gick som de skulle. Allt verkade vara i sin ordning.


Vi hade massor av hö och halm att fylla på. Freddie och Kristina mockade för fullt i stora stallet medan jag och Karro stack upp på loftet och kastade ner halmbalar. De väger en del men det är faktiskt lite kul att stå där uppe på hö-loftet och öppna en lucka i taket för att få utropa "se opp i backen" och dunsa ner massor av halm.

Tror vi fick ner 12 balar till häststallet och lika många till stora- stallet.


Sista balen. Vad tror ni händer? Det är lite småmörkt där uppe men man vet på ungiefär var man har grejerna.  Ner med näven, i mörkret, bakom balen.

Vad varmt det känns... Men... det är ju lurvigt. Fantasin börjar skena iväg. Jag illvrålar och stampar i golvet i ren skräck. Det kunde väl vem som helst känna att det var et djur!! Som var ungifär lika stort som min handflata.


Karro kom rusande. Balen var framflyttad och man såg mest något som låg i en hög, lixom. "Ja, något är det", sa Karro.

"Mmm" pep jag, omskakad. Man kunde inte se riktigt pga mörkret.

Vi flyttade på balarna.


Det var en död RÅTTA! Jag hade den i handen. UTAN HANDSKAR!!! Nu slog jag motvilligt Karros prestation att förflytta död råtta med handske på sig.

Fy för in i vassen! Nu ligger den där och väntar på Lasse för jag har faktiskt tagit i den vad jag ska.  Jag tror aldrig förr jag har tvättat mina händer så noga som idag.

Jag berättade min historia för barnen och trodde de skulle grina åt mig. Det slutade dessvärre med att Emil matvägrar. "Snälla mamma, bara idag. Jag KAN INTE". Det är ok om han tar maten själv. Jag får inte röra något alls idag som han ska äta eller dricka.  Fast, jag förstår honom faktiskt!


Kontentan av detta? Måste det finnas en? Från idag kommer jag aldrig att röra halmbalar på loftet utan handskar! NU förstår jag varför folk har handskar på gården plötsligt. Det kunde ni ju berätta. Även om det är "Learning by doing". *skrattar* Ja, jag har verkligen lärt mig idag!

MR

Av Almviks 4H - 26 april 2009 19:41

Idag är det söndag och jag har inte varit på gården sedan i fredags. Därför smög sig dagens blogg om vad som händer på gården... Sen kom jag på ett jättebra ämne som kommer att glädja många, men jag har inte hunnit fått uppgifterna verifierade än, så det smög sig också...

Därför tänker jag ta tillfället i akt och visa lite bilder istället.


Den första bilden är på gårdens get med sin killing. Killingen var bara några dagar gammal. Emil, 11år har tagit den fina bilden. Tack Emil!


Bild nummer två är det jag som har tagit, men den får gå bra ändå. Den är på Emil som troget sitter inne hos lammen och låter dem komma fram till honom och nosa. De var mycket lekfulla kan jag tala om.


Sista bilden är också en bild Emil har tagit. Det är från hönshuset på gården. En dag för några veckor sedan när han plockade ägg. Hela famnen full fick han. Emil älskar att plocka ägg och hur han lyckades fotografera sig själv så här lyckat är för mig ett mysterium!


Emil har lovat Annika att fotografera till Valborg så förhoppningsvis får vi snart se något av hans Valborgsalster på bloggen.


Ha en fortsatt trevlig söndagskväll och hoppas ni uppskattar bilderna!!



Av Almviks 4H - 25 april 2009 10:45

Idag tänkte jag berätta lite om Valborg.

Började med stt slå upp "Valborg" i Wikipedia på nätet. Där stod det så här:


På många platser i Finland och Sverige firas helgen genom att bränna bål och på vissa platser med fyrverkerier och smällare. (Valborgselden eller valborgsmässbålet ska inte förväxlas med en vårdkase som är en eld som varnar för krig eller örlog.) På hednisk tid firade man i Norden en äldre högtid som var kopplad till de döda. Gränsen mellan de levande och de döda ansågs vara svagast under just denna natt.


De flesta svenskar firar inte heliga Valborg, utan våren och firandet går längre tillbaka i tiden än kristendomen. Eldar tändes inte mot häxor utan för att bränna det gamla och ge plats för det nya. När Sverige blev kristet på 1000-talet byggde de kristna kyrkor på den gamla religionens högtidsplatser och gjorde om våra högtider till kristna. Vårdagjämningen faller in på en annan dag. Antagligen är dagen flyttad av de kristna för att stämma med Valborgs historia.


Så nu vet alla varför vi firar Valborg då. Undrar du varför jag tar upp Valborg nu igen? Jo, nästa vecka är det ju Valborg. På 4H i Oxie blir Valborg ett populärt utflyktsmål. Det brukar komma mellan 1000-1500 personer och fira Valborg hos oss. Har du möjlighet, så kom!

Vill du hjälpa till och jobba ideellt på Valborg är det bara att ringa!  (tel 040-545585)


Jag har sammanställt en liten "intervju" med Karro , som hon besvarade innan hon åkte iväg. (Varför var man inte nerpackad i den väskan förrästen?)

Då ska vi se om jag kan få med den nu då:


1) Hur många vuxna kommer att arbeta ideellt på valborg?
Vi blir väl runt 8-10 vuxna som kommer jobba den kvällen totalt, även personal inräknad.

2) Hur många barn  kommer att arbeta ideellt på valborg?
Har för mig att det blir runt 15 barn! :)
 
3) I snitt hur många timmars arbete ligger på förberedning för valborg av personal på 4H?
Svårt att säga, man förberder hela aprilmånad i stort sett. Man raggar sponsorer till vinster och fiskedamm. Det tar mer tid än vad man tror. Ragga och sporra medlemmar att hjälpa till tar också sin tid.
 
4) Vilka är de stora förberedelserna som måste göras?
Sponsring, få ihop folk för kvällen, reklam för arrangemanget, inköp till café, shop och korvgrillning!
 
5) Vad gör man om det regnar?
Tar på sig gummirstövlar och regnkläder! haha MEN - det ska inte regna ;)


Med dessa orden tackar vi för idag!!

Hoppas nu vi ses på Valborg. Som ideell eller besökare.

MR




Av Almviks 4H - 24 april 2009 19:41

Idag gästbloggar jag på 4H bloggen vilket jag hoppas ska kännas OK. Det var bara Lasse och jag som jobbade idag. Lite tomt men vi hoppas att Karro har det kanon i Norge och Annika, ja, ha en gó blogg-semester och njut i fulla drag. Inga djur på rymmen.


I onsdags gjorde vi kycklingsallad på Mat & Bak, kan jag börja med att berätta. Det blev jättegott. Det fanns de som åt både tre och fyra portioner! Ett gott betyg. Vitlöksdressingen och Grissinina gjorde nog sitt, tror jag.


Idag var jag med och tog ut kultingarna för första gången. Elva små parvlar, som inte är så små längre, som lyckligt rusade ut ur stallet, ut i frihet, till sin paddock på gårdsplanen. Där busade de omkring i en stor hög, på varandra, under varandra och överallt. Som små hundvalpar... nä som små griskultingar!! De var riktigt söta. Leriga. busiga och helt bedårande!


Jag fyllde på med massor av vatten och de rullade lyckligt runt i leran och gömde sina små trynen i gyttjan. Såg helt underbart ut. Suggan tog slangen i munnen och drack. Hon håller slangen och häller det kalla rena vattnet rätt ner i halsen flera minuter och ser superglad ut! WOW- känsla.


Så med dessa beskrivande orden om kultingarna avslutar jag dagens blogg. Kom ner en dag så får ni se med egna ögon hur kul de har.

Ha en trevlig fredagskväll!!

MR




Av Almviks 4H - 23 april 2009 22:44

Idag har jag bland annat varit på Gunnesbo 4H-gård o hälsat på. När vi smet in o drack lite kaffe så råkade jag se vad barnen i förskolan skulle få till lunch. KIRSKÅLSSOPPA. Jag har fått receptet så ni kan testa på mat o bak. I Oxie är de bara valborgsförberedelser som gäller just nu. Du har väl inte glömt anmäla dig som funktionär 040545585.

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards