Malmö 4H-krets

Alla inlägg under maj 2009

Av Almviks 4H - 31 maj 2009 07:16

Hejsan i solskenet!!


Idag tänkte jag bara kort berätta lite om utvärderingen barnen gjorde från Mat & Bak.

Det är andra terminen vi kör på med gruppen och jag tycker det fungerar bättre i gruppen för var tillfälle. Plötsligt har vi ett gäng bakande och matlagande ungdomar. En mamma kontaktade mig för en kort tid sedan och förklarade hur glad hon är för vårt engagemang då man strukit hemkunskapen i grundskolorna. Jag visste inte om att man hade det och då det var mitt roligaste ämne när jag gick i grundskolan känndes det så lite tråkigt att höra.

Det är dock viktigt att komma ihåg att jag har ingen som helst kunskap i näringslära osv. Jag är en matlagande och bakande mamma och det vi lagar på Mat & Bak är vad barnen vill göra. Det de tycker är gott och roligt. De har själva röstat fram förslagen. Sedan ligger självklart makten hos mig att avgöra vad som är lämpligt och inte men jag är relativt medgörlig. Sedan kan jag styra recepten :) Från att ha ett gäng ungdomar som hatar vitlök t ex har vi nu ett gäng som alltid älskar bunken med vitlök i maten...


Jag kan inte redovisa alla svar men kommer att dra lite av det mest genomgående.


Jag började utvärderingen med frågan:


 "VAD HAR VARIT BRA?"

  • Kunskapen
  • Vänskapen
  • Det är KUL att laga mat
  • Att alla får vara med och alla får något att göra
  • Maten är god
  • Jag har lärt mig mycket
  • Jag har provat nya maträtter
  • Jag har träffat nya vänner
  • Vi har fått spela spel när det var tid över

"VAD HAR VARIT DÅLIGT?"

  • Vissa tjejer bråkar
  • Alla har inte varit närvarande
  • Jag vill baka andra efterrätter
  • De gånger det blivit högljutt
  • Att inte alla ledare har kommit

Malin kommenterar:

Vi jobbar aktivt för ett bättre klimat i gruppen. Oanmäld frånvaro av både ungdomar och självklart ledare gör arbetet i gruppen svårare. Denna frågan har flera av er tagit upp på utvärderingen. Att Ni barn måste ringa in är viktigt!! (Därav införde vi en straffavgift på 15 kronor vid nästa tillfälle om man varit frånvarande oanmäld, sedan en dryg månad tillbaka) Vad gäller ledare, är det nu så att jag tagit in både Elin och Lina som miniledare och vi hoppas de får ett större ansvar till hösten. (Jag har fortfarandfe inte en enda frånvaro trots två terminers arbete!)


"Vad vill du laga till hösten?"

  • Lasagne
  • Tacos
  • Revbenspjäll
  • Kyckling
  • Marängsuisse
  • Vaniljhjärtan
  • Kladdkaka/Cookies med chokladbitar i
  • Fisksoppa
  • Sockerkaka
  • Äpplepaj
  • Spagetti och köttfärsås
  • Hamburgare
  • Korv
  • Pizza
  • Egen glass

Malin kommenterar: Ja, det märks att barnen var hungriga. Vi hade maten på spisen när de fyllde i utvärderingen. Kul är, att rätterna och bakverken de vill göra är i stort sett samma som vi gjort denna terminen. Det tycker jag är ett väldigt gott betyg!


Härmed tackar jag för ordet och ber att få återkomma senare med nytt schema inför hösten. Vi avslutar denna terminen på onsdag med grillning av korv i trädgården!

Vi ses där hoppas jag!






Av Almviks 4H - 30 maj 2009 08:22

LÖRDAG

Finns väl ingen bättre dag att prata om "roligheter" och festligheter. Därför vill jag slå ett slag för Oxie 4H´s sommarlovsinspark och i anslutning till denna även övernattning.


Insparken blir Fredagen 12/6 klockan 17:00-20:00.

Vi ska börja med att grilla! De ungdomar som varit medlemmar i Mat & Bak kommer under dagen att förbereda grillmaten. Det är tänkt att bli hemmalagade hamburgare, hemmalagad potatissallad, sallad och korv med bröd. Till maten serverar vi lemonad och senare glass i stora lass.


Vi kommer att leka lekar efter maten. Det blir Brännboll, fotboll och lekar i trädgården. Musik. Skulle det mot förmodan bli regn så får vi gömma oss inomhus men det ska självklart bli sol!

Vi hoppas att vårt 4H i Malmö (Almvik) också samlar ihop folk och kommer ut. Jenny ska höra sig för.


När väl insparken tröttat ut alla barn vid 20- tiden fortsätter vår Sommarlovsinsparks-övernattning. Den börjar klockan 20:00. Det blir inte mer mat denna kvällen men vi hoppas på att alla växande ungdomar har stoppat i sig så det räcker för lång tid framöver. Under kvällen hoppas vi få igång en film, kanske spela spel och pyssla. Klockan 23 räknar vi med sänggående.


Det är helt ok att ha med sig godis eller annat i måttliga mängder till övernattningen men denna får inte plockas fram under insparken. För alla de som hellre vill handla godis och/eller dricka på 4H finns självklart den möjligheten. Shoppen kommer att vara öppen en stund under kvällen EFTER insparken.


Övernattningen avslutas lördagen 13/6:

08:00 väcker vi alla små söta barn som självklart inte vaknat innan dess...

09:00 Frukosten serveras bestående av Smörgås, filmjölk med corn flakes,

         scrambeled eggs (gårdens) och mjölk.

10:00 ska det vara packat och städat.

10:00-11:00 får barnen vara med på morgon-utfodringen av djuren. Sk  

                  "djurskötsel".

11:30 avslutas övernattningen


Anmälan till inspark och övernattning sker senast 4/6 i samband med kontant betalning. Övernattningen kan ta emot 25 personer och insparken i princip hur många som helst - som är anmälda.


Priset för insparken är 80 kronor och för inspark+ övernattning 100 kronor.

Vi vill självklart gynna gårdens medlemmar så för dem är priset 40 kronor för insparken och 50 kronor för inspark+ övernattning.

Möjligheten finns självklart att lösa medlemskap nu och därmed betala det lägre priset för aktiviteterna. Nu kommer snart ett roligt program men mycket skoj så det är ingen dum idé.


Ledare på insparken: Malin, Karro, Stig, Rickard, Jenny och ev Emelie

Ledare på övernattningen: Stig, Rickard, Jenny och Malin.

Miniledare på inspark och övernattning är Lina


Så anmäl er nu! Platserna till övernattningen är begränsade!

Tel till gården är 040-545585 men då det är betalning i samband med anmälan kan jag rekommendera er att anmäla er direkt på plats på gården.





Av Almviks 4H - 29 maj 2009 13:17

Nu är det helg!!


När Annika frågade mig i tisdags om jag kunde blogga några dagar såg jag upplägget klart framför mig. Inga problem, tänkte jag. På fredagen ska jag skriva om alla busiga djur vi jobbat med under dagen. (lördag och söndag får ni väl se senare *hehe*)

Vilken osis... Idag har alla djur skött sig fullkomligt perfekt.

(Jag hör Karro svara att det gör de alltid och att fbuserierna uppstår när VI hanterar djuren fel! Du har nog så rätt Karro men lite spänning förgyller tillvaron oavsett vem som skapar den*blink*)

Så, därför har jag tagit beslutet att skriva om hur en förmiddag, när allt funkar, precis som det ska, ser ut. Hmmm :=)


Karro och jag var de enda som jobbade idag. Det var tyst och tomt, även om Karro annars kan vara duktig på att hålla låda (tänk vilken makt man har när man skriver*hihi*). Karro är en mycket pratfull, snäll, vänlig människa ! Så där ja!

Karro hade fodrat när jag kom. Som vanligt måste tjejer alltid prata lite så vi började med det :)


Djuren skulle så ut i sina hagar. Fåren kom springande först med getterna och killingarna i följe. Rakt in i hagen. Kändes nästan lite för lätt!


Korna då. Jag tog Fanny i grimskaft och Kinda följde efter. Rätt ut i sin hage. Om något bus ska nämnas var det väl Kalven då, som skuttade till lite av glädje ibland. Men hon kom in i rätt hage hon med direkt. Hmmm.

(Glöm inte lämna in namnförslag till förslagslådan i medlemsmatsalen!!)


Grisela då. Hon, hon kanske rymmer! Nädå. Hon gick lungt och fint med trynet rätt upp i vädret in i sin hage. Man tror ju knappt det är sant.


Kultingarna. HAHA! Ja, kultingarna kunde nog ha ställt till det rätt ordentligt. På gården kom 4-5 dubbelvagnar med småbarn dessutom. Karro och jag ställde upp flyttbara grindar så de inte skulle kunna smita (grisarna- inte barnen). Nu var det en lång gång rakt in i deras utepaddok. Vi lyckades med alla! Utom en. Den smet ut såklart och lullade omkring bland barnen och barnvagnarna till barnens stora förtjusning.

Jag kom med stora stygga kvasten och skulle fösa in den med i paddoken. Tuff tuff tuff. Lilla kultingen travade försiktigt rätt in. Utan kvast.  


Det är så kul att blogga om vad som händer på 4H för det är nästan alltid något bus på gång. Men inte idag. Jag hoppas bloggen duger ändå. Detta är vad som hände medan jag var där. Efter middagen återstår förvisso. Djuren (inte alla) ska in. Fast då är inte jag där. Det är säkert då det blir bus. Heja Karro! Vi ska tänka på dig vid fyra. Då har du förstås en massa glada barn på gården med som kan hjälpa dig.


Ha en fortsatt trevlig fredag nu då!

//Malin

Av Almviks 4H - 28 maj 2009 12:34

Idag gästbloggar jag lite igen för Annika har händerna fulla på annat håll :) Så kan det bli ibland.

Idag var det en ganska perfekt arbetsdag måste jag erkänna.


Kom straxt innan halv tio och då har Karro redan både fodrat och tagit ut djuren. Gör genast "mitt" jobb enklare ;)

Samtidigt med mig kom en klass med barn som skulle ha ridning med Häst & Vagn. Jag gick ut i hagen och där stod hon.


Prisma är nog en av de vackraste hästar jag vet. Har lite respekt för hennes storlek dock. Folkes mankhöjd är mer lagom tycker jag *blink*

Min donna stod kvar så fint och bara väntade på mig där jag kom med hennes grimma och grimskaft. Helt smärtfritt nästan klättrade hon in i grimman själv, precis som att " äntligen ska jag få leka lite".


Där gick vi då så genom hagen och in på gårdsplanen där hon skulle stå och pysslas om lite. Hovarna rensades. Av misstag dansade hon till och stampade mig rätt över foten. AJ. Det var dock inte alls med vilje!

Jag borstade henne och piffade till.

Hennes vackra stora ögon såg på mig. Åh, vad mysig hon var idag!


När allt var klart spändes hon för vagnen och vi körde hela fyra rundor med små  barn. De njöt i fulla drag. 19 barn skulle åka totalt. Lasse körde och jag satt och njöt. ("grum" heter det visst, att vara den som sitter intill och njuter). Prisma gillade inte att det blåste riktigt, men vem kan klandra henne? Det gillade nog ingen.


Barnen tyckte det var spännande och roligt.


Efteråt fick Prisma komma ut i hagen igen och leka med de andra små hästarna och "lukta på blommorna".

Jag fick en kopp kaffe med Karro och Lasse innan jag skulle vidare hem.


Vet ni vad? Jag tror jag har ett av världens bästa jobb (även om det är en praktik). Trevliga arbetskamrater har jag med. Jag var ledsen när jag kom idag, av privata skäl, men efter att busat med personalen och pratat om annat får man annat att tänka på och man tappar helt fattningen när en vacker storögd häst lutar sitt huvud i famnen på en, i gårdens enda solstråle. Då kan livet inte bli mycket bättre!


Tack för mig!



Av Almviks 4H - 28 maj 2009 11:57

Verkar det som i Malins blogg i alla fall, kunde inte låta bli och saxa igen.


Idag var det studiebesök i stora lass.

60 barn. Siffran gjorde mig lite nervös men det gick ju hur bra som helst. Karro tog gruppen med 10 små barn. De andra 50 barnen delades upp i fyra grupper. Två hade tipsrunda samtidigt som två hade visning. Lasse tog ena och jag andra. Sedan skiftade grupperna plats så alla fick prova allt.

Lammen var omåttligt populära. Man fick knappt barnen därifrån. Att mata hönsen med klöver är också populärt.


Självklart är hästarna och Folke (åsnan) längst ner i andra hagen läääääääääääängst bort. Men vi tog en lite n skön "promenad" dit. Barnen var väldigt duktiga och hade kul.


En av grupperna jag hade fick klappa Fanny (kon) men hon ville UUUT och när hon började pressa på (jag pressade tilbaka och hon fick inte som hon ville) kände barnen att de hellre ville kolla på avstånd. 6 barn har dock varit inne med mig och klappat dem.


Nu är jag så hemma igen hos min urulliga halvtokiga och supersöta hund. Hon blir halvgalen när jag kommer hem och luktar stall. Det är så orättvist att jag har så kul, tycker hon. / Malin R

Av Almviks 4H - 27 maj 2009 16:05

Det finns en del nya snygga 4H-grejer i Oxie, även om den här bilden e kass.

Av Almviks 4H - 26 maj 2009 14:40

Kan någon måndag vara så man inte kryper på knäna när kvällen kommer? Snälla!


Dagen började på 4H med att Kinda (kon som har en kalv) slet sig från min hand... Den galopperade iväg med sin lilla kalv som inte var ett dugg lugnare den... Vi "sprang" några varv fram och tillbaka... Mest Karro faktiskt. Jag hade ont i hälsenan och var glad om man kunde gå...

Jaja, kon kom in i sin hage och sprang omkring där istället.


Griskultingar!!

Alla skulle ut idag. I sin lilla paddok eller vad det nu heter. Jag tror vi hade 11 kultingar på 11 olika håll. Som vi måste sett ut. Tur inga besökare såg oss. Vi måste varit en syn för världen!


Resten gick ändå rätt ok. / Malin



Av Almviks 4H - 25 maj 2009 16:00

Idag har det regnat. Punkt.


Vi var med på Byamarknaden här i Oxie.


Upp med tuppen (hmm klockan åtta, men det var faktiskt söndag!) och iväg. Mitzi gjordes klar av Lina och sen åkte vi. Duggregn. När vi väl kom fram var det regn och detta regnet övergick sakta men säkert till hällregn.


I hällregnet stod så Lina, Stig, Rickard, Karro och jag i drygt en och en halv timme. Under ett kastanjeträd förvisso.


Inte en endast körning blev det.


Då åkte vi hem . (hem=till gården) och fikade med varmt kaffe och kakor. Rätt skönt att bara sitta där och småprata lite. Mysigt. Vi pratade läger och övernattningar. Ute bara regnade det. Man ville inte hem.


Malin R

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards