Malmö 4H-krets

Alla inlägg under november 2008

Av Almviks 4H - 30 november 2008 09:14

Här får Ni ett litet tips på en god adventsefterrätt.


Apelsinsallad


Skala och hacka apelsiner (beräkna 1 apelsin / person)

Blanda i lite russin

Hacka några nötter


Blanda i en skål och servera,


Vill man ha det riktigt juligt kan man blanda i lite kanel också.

En klick glass, grädde eller keso är gott till.

Jul
Av Almviks 4H - 29 november 2008 09:28

Det är riktigt roligt att blogga, tänk att Annika gav mig lösenordet så att jag kunde få skriva häromdan. Vad hon inte vet är att jag har minne som en häst fast jag är en åsna, så nu kan jag blogga när jag vill.


Problemet är bara att hitta en dator, kan Ni tänka Er att vi djur på 4H-gården har faktiskt ingen egen dator i stallet. Det är väl orättvist när kor på gårdar till och med har mjölkrobotar.


Såg Ni att min "gamla" skötare Malin skrev en kommentar till mitt förra inlägg. Malin o jag kom alltid bra överens även om hon kanske tyckte att jag var envis som en gammal åsna ibland. Nu har hon övergivit mig och blivit husdjursagronom istället, hon har gått på någon fin skola uppe i Uppsala och har bl a fått lära sig hur man räknar ut hur mycket mat vi djur ska ha. Men ibland räknar hon alldeles FEL, hon glömmer att Åsnor som jag måste ha mycket, mycket godsaker varenda dag.


Ha en riktigt skön lördag!


Åsnan Folke


Ps. Nu ska jag ut och rulla mig i leran så att Emma får riktigt mycket jobb att göra mig fin inför morgondagens framträdande, hoppas hon tar med sig en kamera i morgon så att Ni alla får se hur fin jag är i julspelet.





Av Almviks 4H - 28 november 2008 10:50

Internationella arrangemang 2009

Har du inte varit med på något av 4H:s internationella arrangemang? Om så är fallet är det dags att be ditt län att nominera dig. Är Du intresserad av att åka på något av de här arrangemangen så skicka ett litet mail till skanes4h at telia.com Vi kommer att ta upp detta på vårt styrelsemöte den 3 december.


Under 2009 har du möjlighet att delta på följande arrangemang:

  • Vårseminarie (RYE) Lettland Tema: “Rich in diversity - united in creative growth in countryside”
  • Temaseminarie (NSU) 30/4-3/5 Sverige Tema: "Ung i Norden - NSUs framtid"
  • Europeiskt Rally (RYE) 1-8 augusti Estland
  • Nordisk Ungdomsvecka (NSU) 1-8 augusti Norge
  • Ledarskolan (NSU) under sommaren Grönland
  • Höstseminarie (RYE) under oktober Slovenien

Åldersgränser: NSU arrangemang 15år, RYE arrangemang 18år.


Mer information om dessa arrangemang kan Du få visa 4H:s hemsida www.4h.se



Av Almviks 4H - 27 november 2008 21:47

På söndag skall jag och några av 4H-gårdens får på utflykt till Limhamns torg kl. 14.00 där vi medverkar i Limhamns församlings julkrubba. Detta har jag gjort i många år, men fåren brukar vara rätt nervösa.


Kom gärna och hälsa på mig där och håll tummarna för att det inte regnar och blåser för mycket, det brukar vare sig jag eller det lilla jesusbarnet gilla.


Hoppas vi ses! 


Åsnan Folke

Ps Du vet väl om att jag är en riktig skådespelare, jag har bla spelat med Moomsteatern här i Malmö men det var jobbigt att åka iväg på föreställning varje kväll.

Av Almviks 4H - 26 november 2008 08:10

Ja än ligger snön vit på taken

och endast jag och sopgubben är vaken.....


Så är det i alla fall här i Hörby just nu. Ja, de där om vem som är vakna är kanske inte helt sant, men han är den enda jag träffat än så länge.


Här kommer lite fler halloweenbilder, kika lite extra på vårt "läskiga" ledargäng. Tack för Ert engagemang.




Av Almviks 4H - 25 november 2008 11:47

Ikväll är det dags för övning med klöverkören igen kl. 17.00


Julbasaren den 14 december närmar sig med stormsteg så vi måste ta varje tillfälle att öva. Klöverkören kommer också att gå lucia den 15 december på ett LSS boende här i Oxie så alla röster behövs.


Jenny har tagit med sig en Pinto till dagens övning, så kom!!!



Av Almviks 4H - 24 november 2008 12:13



Jag hade hoppats på många fina bilder på snölyktor när jag öppnade e-posten idag men inte en enda var där. Men sista dag att skicka in är ju idag så jag väntar fortfarande.



Av Almviks 4H - 24 november 2008 11:50

Den här helgen har vinter & jul känslorna tagit fart på riktigt.


Kompisarna skriver om kokt knäck, julpynt, julbord och besök på Vellingeblomman mm i sina bloggar.


Här på 4H har vi ju pratat jul ett tag, de är julgröt på Almvik, julbasar i Oxie, lussekatter som skall bakas, adventsljusstakar som ska upp i fönstren, stall som ska pyntas osv.


Boka redan nu in följande datum i Almanackan:


14 dec julbasar i Oxie kl. 10-15, öppen stall, ponnyridning, cafe mm.


19 dec julgröt på Almvik kl 16, julmys i stallet.









Jul

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards