Malmö 4H-krets

Alla inlägg under oktober 2008

Av Almviks 4H - 12 oktober 2008 19:03

Hittade följande tankar angående världens barn i Cillas blogg:


Hur många andra länder har fri sjukvård, som vi här i Sverige?

I hur många andra land i världen kan du öppna kranen och dricka direkt?

Vi gnäller över att behöva gå nio obligatoriska år i skolan, vi borde skämmas.

Vi föräldrar har rätt att stanna hemma och får bidrag, för att ta hand om våra nyfödda barn och får dessutom pengar för att stanna hemma från jobbet om de är sjuka.

Skulle vi eller barnen bli sjuka eller råka ut för en olycka har vi en fantastisk sjukvård som finns där. Jag vet själv eftersom jag snart har klippkort på akuten.

Våra svenska barn behöver inte jobba för att försörja sig själv eller sin familj. I Sverige finns utrymme att få vara barn.

Så, min utmaning till ER är:

Sluta gnäll över era "små problem", det mesta går att lösa.
Sätt dessutom in 100kr till Världens Barn. Det har vår familj gjort.
Av Almviks 4H - 11 oktober 2008 11:35

Satt o bläddrade bland lite olika bloggar så här på fm innan jag skall iväg o äta brunch med min nästkusin.


Hittade av en slump den här bloggen där man skrivit att man skaffat sig 2 små söta termosar så att man kan ha med sig gott kaffe eller varm choklad när man besöker 4H-gården.


http://cafebyamelia.blogspot.com/


Ha en skön lördag!







Av Almviks 4H - 10 oktober 2008 12:30

Den 27 - 28 oktober


På Oxie 4H-gård


Vi kommer att sköta om gårdens djur, laga mat, leka & pyssla.


Pris: 275 kr inkl lunch & mellanmål


Anmälan: Senast den 20 oktober på telefon 040 - 54 89 45, anmälan är bindande.


Ålder: 7 år och uppåt.

Av Almviks 4H - 9 oktober 2008 08:18

Här kommer lite bilder från gårdagens mat & bak.


 Än så länge har jag inte fått dagens recept så Ni får nöja Er med min favoritpaj så länge.


TACK TILL ER SOM STÄLLER UPP SOM LEDARE!!!!


Äppelpaj

En god smulpaj på äpple, serverad med kall vaniljsås... Kan det bli godare?!

Du behöver

Receptet är för 4-6 personer.

  • 125 gram smör (eller margarin)
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 dl socker
  • lite kanel
  • 3-4 deciliter skivat äpple eller äpple i små tärningar
Gör så här

Sätt ugnen på 200-225 grader. Blanda vetemjöl och socker i en bunke. Dela smöret eller margarinet i tärningar och finfördela det med fingrarna så att det blir en grynig massa. Smöra en ugnssäker form. Lägg i äppeltärningarna, strö över kanel och sockra lite lätt. Smula sedan mjölblandningen över äppelbitarna och sätt in pajen i ugnen i cirka 20 minuter.


 

Av Almviks 4H - 7 oktober 2008 15:58

Ibland blir jag så stolt över mina 4H-are.


- När de vågar göra något som de aldrig gjort förut, eller gör något som de egentligen inte vågar. De kan vara allt ifrån att leda en häst till att säga något på ett möte.


- När de ställer upp för varandra & gör att nya känner sig välkomna.


- När de har en dröm & jobbar för att den ska bli verklighet.


Då känner jag verkligen att 4H har lyckats med några av sina syften i stadgarna


  • att vidga och fördjupa den enskildes personlighetsutveckling.
  • att genom demokratiska organisations- och arbetsformer i verksamheten ge medinflytande och ansvar.
  • att verka för ökad medmänsklig förståelse

Det står många fina ord i våra stadgar som kanske ibland kan vara svåra att förstå.


Du som 4H-are har alltid stora möjligheter att påverka verksamheten i din klubb. Kom med förslag, gå på planeringsmöten o årsmöten osv. Säg att det här skulle JAG vilja, jag hoppas ingen säger NEJ det går inte, utan att man tillsammans funderar på hur skulle detta kunna bli verklighet?


Idag var en sådan dag när jag vaknade med ett litet leende på läpparna när jag tänkte på hur modiga vissa av Er är när Ni gör sådant Ni egentligen inte vågar. Glöm inte bort att NI är VÄRDEFULLA och att NI KAN så oändligt mycker MER än NI tror. 


Kram Annika 


"Du vet väl om att Du är värdefull, att Du är viktig här och nu,

att Du är älskad för Din egen skull, för ingen annan är som Du.



Av Almviks 4H - 6 oktober 2008 17:09

I morgon kör Kaninkursen igång på Oxie 4H-gård kl. 15.00 - 16.15,

Du kommer väl?


Nu måste jag rusa på styrelsemöte med Oxie 4H-klubb, vi kommer bl a prata om vilka julaktiviteter vi ska ha, det finns bl a förslag på en julbasar. Har Du några tips o idéer så skriv gärna några rader.


Emelie håller på att baka kladdkaka, det doftar ljuvligt i hela huset.

Av Almviks 4H - 5 oktober 2008 14:49

Var finns Du 4H-are som vill vara ledare på dagläger på Klockaregården i Hörby på höstlovet?


Läger 1   Den 27-28 oktober


Läger 2 Den 29-30 oktober


Tider dag 1 kl 09.00 - 17.00, dag 2 kl. 09.00 - 21.00 (tiderna gäller båda lägren).


Temat blir höst & halloween och lägret avslutas med halloweenfest.


Möjlighet till övernattning finns. Det är lätt att ta sig till Hörby med buss från olika ställen i Skåne.


Är Du intresserad av att jobba skicka mig ett mail redan idag till malmo4h@telia.com glöm inte lämna telefonnummer så jag kan ringa upp Dig.



Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards