Malmö 4H-krets

Alla inlägg under januari 2009

Av Almviks 4H - 11 januari 2009 11:03

Nu har jag bloggtorka


Mitt 4H-liv just nu handlar bara om ekonomiska bokslut och hur roligt är det att skriva om?


Igår hade jag en heldag i Helsingborg med mina vänner Cecilia & Charlotte, de är inte 4H-are någon av dem, men jag hoppas kunna locka iväg deras barn på läger när de blir några år äldre. Cilla testade att åka på "Läger på lantgård" för många år sedan men hon fick hemlängtan och åkte hem igen. Grattis tjejer - de fyller år idag respektive i morgon.


Du kan läsa mer om läger på lantgård på http://www.skanes4h.se/Aktiviteter.html


Här har vi 2009 års "Läger på lantgård"





Av Almviks 4H - 9 januari 2009 08:39

Idag är det 193 dagar kvar till det Nordiska 4H-lägret i Norge startar.


Det är ett läger för Dig som är 14 år och äldre.


För mer info kika på den här länken http://www.nordic4hcamp.no


Lägerområdet kommer att vara på en fjordhästanläggning i Norge, så det här är verkligen nåt för alla hästtokiga gå gärna in o titta http://www.fjordhestgarden.no/

Av Almviks 4H - 8 januari 2009 11:00

Klockan 16 gick vi till 4H gården. Jag skulle ha uppstart med Mat&Bak gruppen. Vi fick en liten grupp idag på 8 personer. Så lugnt och skönt har vi aldrig haft det i gruppen. Alla samarbetade och maten blev verkligen kanongod. Jag delade in barnen i två grupper. Ena gruppen gjorde pasta och köttfärsås och den andra gruppen gjorde vitlöksköttfärsås. Medan pastan kokades mjuk började barnen ge varandra nacke-och-ryggmassage. De var jätteduktiga och lyssnade på varandras önskemål. Det är det ni ser på bilden som hör till dagens blogg. De stod i ett långt led och masserade varandra. Sedan bytte personen längst fram till sista platsen efter en stund.

Vi satt under middagen och lekte prat-lekar som "bästa jul-minnet" eller "värsta jul-minnet", bästas djurminnet osv. Ett bra sätt att lära sig lyssna på varandra och roligt att höra allas trevliga minnen.

Kul att Elin har så goda ideér och är så snäll och go mot alla. Det är helt rätt egenskaper för vår grupps miniledare. Emil har känt sig lite onyttig i gruppen-fast han gör ett jättebra jobb så från idag är han gruppens fotograf. Han har tagit jättefina bilder. / Malin R



Av Almviks 4H - 7 januari 2009 16:13

Var är snön?


I morse hade vi mycket snö i Hörby så jag fick börja dagen med att skotta, sen när jag kom ner till Oxie så fanns det knappt en enda flinga. Om en halvtimme sätter mat o bak igång, de ska laga köttfärsås med massor av vitlök, de låter så gott. Hoppas de lämnar receptet till mig i morgon.


Känns kul o träffa alla medlemmar & kollegor igen efter juluppehållet.



Av Almviks 4H - 6 januari 2009 13:36

Idag är det så halt så jag knappast vill sätta fötterna utanför dörren så därför tog jag chansen att titta på Tjorven & Skrållan, jag måste säga att jag aldrig tröttnar på Astrid Lindgrens böcker & filmer hur gammal jag än blir.


Jag har även haft glädjen att besöka Astrid Lindgrens värld med Snapphanens 4H-klubb för några år sedan. Som jag skrattade när Kling & Klang skällde på mina 25 åriga kompisar för att de rökte.


2007 öppnades även Astrid Lindgrens barndomshem Näs för allmänheten, det vore kul att åka dit o titta på deras fina utställningar.


Läste precis att Markolioo kommer att spela Paradis Oscar i Rasmus på luffen nästa höst på Oscarsteatern i Stockholm.


Vilken är din favoritbok av Astrid Lindgren? Lämna dit svar i kommentarerna.





Av Almviks 4H - 5 januari 2009 09:57

I Skånska Dagbladet idag kan vi läsa att Oxieborna trivs i Oxie.


Givetvis finns det saker som inte är bra, det finns det över allt. Vi i 4H vill göra Oxie till en bättre plats att bo på men för att lyckas med detta behöver vi alla hjälpas åt. 


 http://www.skanskadagbladet.se/article/20090104/NYHETER/894251910/1057/*/OXIE-CENTRUM/oxieborna-trivs-i-sin-stadsdel---men-den-ar-trist


Enligt undersökningen "Hej Oxie" så saknar man bl a fler mötesplatser & en öppen förskola, på 4H-gården skulle man kunna ha detta, det enda som saknas är någon/några som vill vara med och skapa detta.  Är Du beredd att avsätta någon timme i veckan?


Hör i så fall av Dig till oss malmo4h@telia.com



Av Almviks 4H - 4 januari 2009 12:34

 På onsdag kör vi igång igen på Oxie 4H-gård!


Skynda Dig att anmäla Dig!!!!


Vi kommer att fortsätta med Mat & Bak jämna onsdagar nu i vår from vecka 2 dvs med start onsdagen den 7/1 och sista dagen onsdagen den 27/5 2009. Vi kommer att fortsätta hålla tiden klockan 17:00 men ändra sluttiden till klockan 19:00 då vi tror denna tid passar oss alla bättre och vi haft en stund över denna termin i slutet på våra pass.


Alla goda förslag ni lade fram till Mat & Bak har publiceras i Annikas blogg och utnyttjats för schemaläggningen inför vårterminen. Enbart era förslag är uppsatta. GOTT!


Självklart vill vi behålla er alla till våren men glöm inte anmäla er till Karro eller Lasse på kontoret. Tel: 040-54 55 85 eller meddela oss ledare. Anmälan avser hela terminens aktivitet.


Har du kompisar som också är medlemmar och intresserad av att prova på eller vet vill vara med så bara hör av dig.


Vi ses den 7/1-09


Malin och Emelie

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards