Malmö 4H-krets

Alla inlägg under juli 2009

Av Almviks 4H - 28 juli 2009 11:45

Gårdagens semesterutflykt gick till Hovdala slott utanför Hässleholm, tyvärr var måndag ingen bra dag och åka dit för där som på så många andra ställen var utställningarna stängda på måndagar. Men fikan på fröknarnas café var mycket prisvärd och där fanns massor att välja på. Tyvärr var den berömda berömda hovdalatårtan slut, men 84 kr för 2 drickor, kladdkaka, rabarber & jordgubbskaka, toscakaka o en dröm är billigt.


Nu på söndag är det:


Glöttada på slottet


Dockteater, barnkonsert, ansiktsmålning, femkamp, tipsrunda… Ja, det är lite av vad som händer på Hovdala Slott den 2 augusti kl 11-16, en dag för hela familjen.


 Kl. 11 och kl. 14 kommer Staffan Björklund med sin dockteater Tre på ett strå Tre muntra sommarhistorier!
Här får någon långa öron, andra längre näsor!
Här munhuggs späda primörer som just stigit upp ur
trädgårdssängen med skogsbrynets dryga drönare!
Här får knölar ris och knoppar ros!
Tre små historier som tre smultron på ett strå,
det får bli den röda tråden, det är ju sommar! Föreställningens historier spelas med trädockor som inspirerar till dockslöjd. För alla åldrar, även de minsta har nöje av vad som sker på scenen! Efter pjäsen får barnen träffa dockmakarna och med pjäsen som inspiration slöjda egna figurer av naturens material som grenar, strå och rotfrukter att ta med sig hem från dockverkstaden och leka vidare med!


Kl. 12.30 blir det konsert med Dan Bornemark och Trio Trams. ”Vi kastar oss mellan de gamla kända Fruktsallad-låtarna och de nya från senaste skivorna TRAMS och LillaTrams, säger Dan Bornemark, vi ska hoppa osynligt Hopprep, dansa Jordgubbs-Shejk, tala Flytande Gegga och plocka fram en liten Våtservett…och barnen i publiken ska få oss till att spela VAD SOM HELST!”


Dessutom blir det en mängd andra aktiviteter som femkamp, tipsrunda, snapphanerunda, liten plantskola m.m Ta med picknickkorgen eller gör ett besök i Fröknarnas Café eller Restaurang Mikkelsens.

Av Almviks 4H - 27 juli 2009 22:12

Ibland får Du inte tillfälle att återgälda en vänlig handling. Ge vänligheten vidare! Till någon annan som korsar Din stig och behöver en hjälpande hand eller ett lyssnande öra, som när Du själv tidigare behövde hjälp och fick det.

Av Almviks 4H - 26 juli 2009 23:37

Kunde inte låta bli och saxa lite i Malins blogg idag, som vanligt så gör hon det så bra. Vill samtidigt passa på att säga grattis till Stig som är ordförande i Oxie 4H, han fyller år i ca 20 minuter till. Jag vet att han blivit firad med både tårta, presenter och blommor (säger man pallade om blommer också Malin?  Tur Lasse har sått så fina ringblommor.)


Förutom blommor o presenter så hade Stig äran o vara helgskötare idag, läs om hans dag ur Malins blogg:


Stig hade gården idag och skulle läras upp av mig :)  Hehehe *det kommer nog en jobbig kommentar om just den meningen av Stig för han anser sig vara näst intill fullärd inom de flesta områden* Ler

Det gick riktigt bra. Lite nervös inför grisarna (studsade gulligt till när den ena bufflade lite på "swin" grind *skrattar*

Men han var inte rädd för att ta i och gjorde vad som skulle göras. Jag hade svårt för att stå o se på på det sättet men det hade ju inte hjälpt honom ett dugg om jag gjort jobbet. Han fick t o m massera Folkes öron!! Folke (åsnan) njöt sååå och ville alls inte att vi skulle gå hem. Axel testade också på att massera lite och Folke njöt i fulla drag!

Caroline och Siri tog hand om kaninerna och katterna. Gjorde ett himla bra jobb måste jag tillstå. Axel lockade på grisarna när det skulle mockas där. En viss frustration uppstod när han insåg att de var mätta av frukosten...

Emil fixade hönorna med bägge händerna på ryggen.



Av Almviks 4H - 25 juli 2009 23:51

Jag har 8 minuter på mig att få ihop dagens blogg, jag har ju lovat mig själv att försöka skriva några rader varje dag och nu är kl. 23.52


Har kikat igenom mina favoritbloggar för att få lite uppslag, men de verkar som mer eller mindre alla har semester. Dagens tema var: Vi är i portugal, fisketur på M/S Pelle, pestosnacks till drinken, vårdnadsstul, jag vill ha nya lapptäcken, hur går det för Landskrona Bois? och Loppis.


Så mina sommartips inför morgondagen måste bli, gå på loppis eller åk ut och fiska.

Tid

Av Almviks 4H - 24 juli 2009 23:37

Någon har sagt att tid är den enda sak som är rättvist fördelad, alla får vi 24 timmar per dygn.


Ändå kan jag tycka att den allra skönaste semesterdagen är en dag då jag inte har en enda tid att passa. Idag har varit en sådan dag, jag & min moster käkade en sen frukost och sedan gav vi oss av mot Skillinge, vi var bara sugna på en liten utflykt och havet och österlen drar alltid, även om jag inte vill bada i det och inte ha sand mellan tårna heller.


Hamnkrogen i Skillinge har varit en favorit för oss i många år men de senaste åren så tycker vi att priserna blivit lite väl salta, istället besöker vi rökeriet och efterrätten intas alltid vid Skillingeglassbar, av någon anledning smakar alltid lilla glassfabrikens glass bäst där även om de vore närmre o köra till Malmö. (Deras citronsorbet is worth killing for). Blev inte mycket 4H idag heller, men jag lovar de kommer, de kommer.....

Av Almviks 4H - 23 juli 2009 10:32

Hittade följande artiklar om rikslägret i Apelhult.


Boråstidning

http://www.bt.se/nyheter/mark/lager-med-naturlig-teknologi(1418885).gm


Hallandsnyheter

 http://hn.se/nyheter/omkretsen/1.526325








Av Almviks 4H - 22 juli 2009 14:02

Skönt med semester!Dagens utflykt gick till Lund. Gå en guidad visning i domkyrkan och lyssna på berättelsen om jätten Finn el gör ett besök på kulturen. Dagens glass kom från Glasskulturen vid stortorget man har totalt ca 40 sorters hemlagad glass, vad sägs om passionsfrukt o vitchoklad m hallonrippel?

Av Almviks 4H - 21 juli 2009 08:29

Ni måste gå in och titta på 4H:s hemsida i USA, de har så många roliga PR-prylar så gå in och titta i shoppen.


http://4-h.org/


Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards